לפניכם הצעה למערך הכשרה מודולרי, העוסק בהיבטים הרגשיים השונים וביטויים בתוך מרחב הלמידה החדשני.
מוצר זה בא לענות על צורך שעלה מהשטח, מתוך הבנה שמרחב למידה חדשני בפרט, והעיסוק בלמידה חדשנית בכלל, מציף יותר מהר ויותר בעוצמה תגובות רגשיות שונות, ומצריך היערכות וידע בדגש על השפעת התחום הרגשי על מהלך הלמידה.
צוות הפיתוח הרשתי עבד במהלך שנת תשע”ט על בניית מערך זה, הבא לתת מענה לצורך הנ”ל.
המערך נבנה סביב מודל שפיתחה ד”ר רחל ארהרד בשנת 2001 העוסק ביצירת באקלים חינוכי מיטבי (תוכלו להרחיב ולשמוע עליו כאן), תוך התנסות חוויתית בכל אחד מששת המרכיבים הנ”ל.

כיצד נכון לעסוק בתחום הרגשי? הוא מורכב מכל כך הרבה חלקים, והוא בהחלט עולם ומלואו. 

בכדי לפרק את התחום לכלל חלקיו נעזרנו במודל שפיתחה ד”ר רחל ארהרד בשנת 2001, כתשתית לפיתוח תהליכי הערכת האקלים החינוכי בבתי הספר לבקשת שפ”י (השירות הפסיכולוגי הייעוצי).

מהו אקלים חינוכי? 

מדד האקלים מנתח את האופן בו הפרטים בקהילה החינוכית מממשים את הצרכים הפסיכולוגיים שלהם. ביניהם צרכים בסיסיים, שסיפוקם הכרחי לתפקוד (הצורך בבטחון, הצורך בשייכות והצורך בערך וכבוד), וגם צרכים מיטיבים שסיפוקם מעורר חיוניות, הנעה, וצמיחה (תחושת מסוגלות עצמית, מימוש עצמי וביטוי אותנטי ואוטונומיה).

להלן קישור – המפרט יותר אודות המודל של האקלים החינוכי המיטבי של רחל ארהרד: אקלים חינוכי מיטבי

לקחנו את הצרכים המרכזיים לטעמנו – והם באים לידי ביטוי במעגל הפנימי – אלו  הצרכים הפסיכולוגיים בהם בחרנו למקד את ערכת הלמידה המודולרית למורים. במעגל החיצוני גזרנו מכל צורך את הזירה העיקרית המשפיעה על מימוש הצורך בקהילה החינוכית הלומדת בכלל, ובמרחב הלמידה החדשני בפרט. במהלך תהליך הפיתוח התבהר לנו כי כל אחת מהזירות שסימנו, משפיעה על יותר מצורך פסיכולוגי אחד, ולכן ניתן לסובב את המעגל החיצוני ולבחון מה הן ההשפעות של כל תחום/זירה על כל אחד מהצרכים הפסיכולוגיים – המרכיבים את התחום הרגשי.
על כן, המערך מיועד בראש ובראשונה למורים המלמדים במרחב הלמידה החדשני או עתידים להיכנס אליו; מתוך הבנה שכדי להתחבר, להבין וליישם- צריך קודם כל לחוות.

כאשר תלחצו עם הסמן על כל אחד מהמרכיבים, תכנסו לדף הסבר על המרכיב הרגשי שבחרתם, שייתן לכם קצת רקע והסבר מדוע חשוב לתת דגש על מרכיב זה בעבודה במרחב, איזה צורך הוא משרת אצל התלמידים וכמובן- הצעה לפעילות סדנאית עבור המורים, הכוללת גופי ידע מעוררי השראה-סרטונים ומאמרים; לצד מגוון כלים התנסותיים.
כמו כן, בתחתית העמוד תוכלו למצוא פרטים של אנשי קשר שונים כדי להתייעץ ולקבל הכוונה בהעברת הסדנא, וכן פורום דיונים שבו תוכלו גם כן להתייעץ, לשתף בחוויה שאחרי ולהעלות חומרים נוספים לעיבוי מגוון הכלים וגופי הידע.

כפי שציינו, המערך הוא מודולרי- אפשר לבחור להעביר רק חלק מהסדנא, או רק סדנא אחת סביב מרכיב שמעניין אתכם.
כל סדנא היא בגדר הצעה, וניתן לשחק עם המרכיבים השונים, להוסיף להוריד ולשנות בהתאם לצרכים שלכם. 

תהנו ובהצלחה!

[imagemap id=”75″]

Start typing and press Enter to search