שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
שנה של סיפור גדול שנה של סיפור גדול
  • דף הבית
  • על מכינות י”ב
    • מבנה התוכנית
    • הרעיון
    • שותפות תלמידים וועדות
  • רכיבי מכינות י”ב
    • חיי מכינה
    • משימה חלוצית
    • הובלה בקח”ל
    • בית מדרש מכינה
    • הכנה לחיים
    • הכוון
  • חטיבות התוכן
    • חטיבת מנהיגות
      • יחידה 1- דיוקן עצמי
      • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
      • יחידה 3- צמתים ומעברים
      • יחידה 4- צמתים ומעברים
    • חטיבת שירות ושליחות
      • יחידה 5- עדשת התנערות
      • יחידה 6- עדשת אתגרים
      • יחידה 7- עדשת כשלונות
    • חטיבת יהדות וציונות
      • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
      • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
      • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
    • חטיבת חיבורים
      • יחידה 12- עדשת מפגש
    • חטיבת הכנה לחיים
      • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
      • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
      • יחידה 15- עדשת גוף
      • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
  • מקראה לחלוציות
    • על המקראה
    • שותפות ואחריות
    • מהי חלוציות
    • מנהיגות
    • ציונות ויהדות
    • שירות ושליחות
    • חיבורים בעם ובחברה הישראלית
  • תצא”ם י”ב
    • רציונל וקווים מנחים
      • על תוכנית הצמיחה בי”ב
      • הכרות עם צרכי העומק
      • רציונאל בבניית יחידת תצא”מ
      • רפלקציה ומשוב על תהליכי שותפות
      • מבנה יום מכינה
    • חטיבת מנהיגות
      • יחידה 1- דיוקן עצמי
      • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
      • יחידה 3- צמתים ומעברים
      • יחידה 4- צמתים ומעברים
    • חטיבת שירות ושליחות
      • יחידה 5- עדשת התנערות
      • יחידה 6- עדשת אתגרים
      • יחידה 7- עדשת כשלונות
    • חטיבת יהדות וציונות
      • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
      • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
      • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
    • חטיבת חיבורים
      • יחידה 12- עדשת מפגש
    • חטיבת הכנה לחיים
      • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
      • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
      • יחידה 15- עדשת גוף
      • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
  • תורת חיים במכינות יב
    • הקדמה ומבנה התוכנית
    • עקרונות מובילים לשיח והנחיה
    • מילון מונחים
    • מערכים
      • הקדמה
      • חלק א- פעילות פתיחה
      • חלק ב’
      • חלק ג’
      • חלק ד’ וסיכום
      • העשרה
  • א-ב של מכינה(מילון מושגים)
  • עזרים
    • דף הבית
    • על מכינות י”ב
      • מבנה התוכנית
      • הרעיון
      • שותפות תלמידים וועדות
    • רכיבי מכינות י”ב
      • חיי מכינה
      • משימה חלוצית
      • הובלה בקח”ל
      • בית מדרש מכינה
      • הכנה לחיים
      • הכוון
    • חטיבות התוכן
      • חטיבת מנהיגות
        • יחידה 1- דיוקן עצמי
        • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
        • יחידה 3- צמתים ומעברים
        • יחידה 4- צמתים ומעברים
      • חטיבת שירות ושליחות
        • יחידה 5- עדשת התנערות
        • יחידה 6- עדשת אתגרים
        • יחידה 7- עדשת כשלונות
      • חטיבת יהדות וציונות
        • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
        • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
        • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
      • חטיבת חיבורים
        • יחידה 12- עדשת מפגש
      • חטיבת הכנה לחיים
        • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
        • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
        • יחידה 15- עדשת גוף
        • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
    • מקראה לחלוציות
      • על המקראה
      • שותפות ואחריות
      • מהי חלוציות
      • מנהיגות
      • ציונות ויהדות
      • שירות ושליחות
      • חיבורים בעם ובחברה הישראלית
    • תצא”ם י”ב
      • רציונל וקווים מנחים
        • על תוכנית הצמיחה בי”ב
        • הכרות עם צרכי העומק
        • רציונאל בבניית יחידת תצא”מ
        • רפלקציה ומשוב על תהליכי שותפות
        • מבנה יום מכינה
      • חטיבת מנהיגות
        • יחידה 1- דיוקן עצמי
        • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
        • יחידה 3- צמתים ומעברים
        • יחידה 4- צמתים ומעברים
      • חטיבת שירות ושליחות
        • יחידה 5- עדשת התנערות
        • יחידה 6- עדשת אתגרים
        • יחידה 7- עדשת כשלונות
      • חטיבת יהדות וציונות
        • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
        • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
        • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
      • חטיבת חיבורים
        • יחידה 12- עדשת מפגש
      • חטיבת הכנה לחיים
        • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
        • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
        • יחידה 15- עדשת גוף
        • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
    • תורת חיים במכינות יב
      • הקדמה ומבנה התוכנית
      • עקרונות מובילים לשיח והנחיה
      • מילון מונחים
      • מערכים
        • הקדמה
        • חלק א- פעילות פתיחה
        • חלק ב’
        • חלק ג’
        • חלק ד’ וסיכום
        • העשרה
    • א-ב של מכינה(מילון מושגים)
    • עזרים

    רציונאל בבניית יחידת תצא”מ

    בבואנו להעביר יחידה של תצא”מ, נקפיד בראש ובראשונה על הסטינג:
    אופן הישיבה – ישיבה במעגל, כזה שבו כל אחד רואה את האחרים.
    זמן – זמן שמתאים לסוג כזה של שיחה. )כתלות באופי הקבוצה, ובשאר פעילויות היום(
    מקום – מקום שקט, שמאפשר שיתוף ודיבור.
    היחידה עצמה תכלול כמה אבני בניין:
    זמן מעבר – רגע שבו אנחנו “סוגרים דלת אחת ופותחים דלת אחרת”. אנחנו לא מניחים מאליו
    שריכוז והשתתפות יקרו מעצמם. צריך לייצר זמן שמאפשר את המעבר הזה.
    יש מגוון סוגים של זמן מעבר:
    נשימות, תנועה, כתיבה, סימון של חלונות שפתוחים לי כרגע ואני רוצה לסגור, ועוד ועוד.
    אפשר לבחור בכל פעם ב”זמן מעבר” אחר, או לבחור במתודה אחת ולהתמיד בה בכל
    מפגש, כך שהיא מסמנת את המעבר ל”זמן אחר”.
    גשר למשתתף – כמה משפטים שנאמרים על ידי המנחה ועונים על שלוש שאלות:
    1. מה נעשה במעגל היום
    2. למה נעשה את זה, מה ההקשר
    3. איך נעשה את זה
    לדוגמה:
    כחלק מהתוכנית הייחודית של מכינת י”ב וההכנה לשירות, נעסוק היום בנושא של מעברים.
    אתם/ן הולכים/ות לעבור ממקום מאוד מוחזק שנקרא בית ספר למקומות פחות מוחזקים כמו
    מכינה/ישיבה/שירות לאומי או צבאי.
    אתם/ן הולכים/ות לעבור ממקום של לחזור הביתה כל יום למקום פנימייתי.
    נעשה את זה בעזרת קלפים שפזורים בחדר ובעזרת עבודה בזוגות.
    התנסות – רגע שמאפשר לחוות את הדבר שבו אנחנו עוסקים.
    לדוגמה, ביחידה בנושא מעברים, נוכל לעשות התנסות של מעבר בתוך צינור מתחת לכביש בלילה.
    עיבוד – שיתוף בתחושות ובתובנות שעלו בזמן ההתנסות
    דיון – מעין “זום אאוט”. דיבור על הדבר עצמו.

    להלן נקודות מנחות בבניית דיון מיטבי:
    1. בחירת נושא לדיון – נושא צריך להיות ברור ממוקד.
    2. בחירת מטרה לנושא – עם מה אני כמנחה רוצה שהמשתתפים ייצאו מהדיון. מה יקרה בעקבותיו.
    מטרה צריכה להיות מדידה.
    3. בחירת שאלת לב הדיון – אם הייתה אפשרות לשאול רק שאלה אחת, מה היא תהיה?
    השאלה צריכה להיות קצרה, ממוקדת, מנוסחת באופן רהוט, כזו שיש עליה מגוון של
    תשובות.
    4. איסוף או הצעה של מגוון תשובות, כולל האפשרות לשלול את עצם השאלה.
    5. שאלת העמקה או איתגור בעקבות התשובות שעלו.
    6. סיכום. תפקידו – לסגור. לעבור על מה שהיה ולשלוח את המשתתפים להמשך חשיבה על
    הנושא.
    סיכום ואיסוף – איסוף של השלבים המרכזיים שעברנו ביחידה, חזרה על אמירות משמעותיות
    שנאמרו בקבוצה. אם יודעים, כדאי גם לומר מה צפוי בהמשך ובכך לייצר רצף.

    חזרה לדף רציונל וקווים מנחים
    Copyright All Rights Reserved © 2017
    • להרשמה