שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
שנה של סיפור גדול שנה של סיפור גדול
  • דף הבית
  • על מכינות י”ב
    • מבנה התוכנית
    • הרעיון
    • שותפות תלמידים וועדות
  • רכיבי מכינות י”ב
    • חיי מכינה
    • משימה חלוצית
    • הובלה בקח”ל
    • בית מדרש מכינה
    • הכנה לחיים
    • הכוון
  • חטיבות התוכן
    • חטיבת מנהיגות
      • יחידה 1- דיוקן עצמי
      • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
      • יחידה 3- צמתים ומעברים
      • יחידה 4- צמתים ומעברים
    • חטיבת שירות ושליחות
      • יחידה 5- עדשת התנערות
      • יחידה 6- עדשת אתגרים
      • יחידה 7- עדשת כשלונות
    • חטיבת יהדות וציונות
      • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
      • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
      • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
    • חטיבת חיבורים
      • יחידה 12- עדשת מפגש
    • חטיבת הכנה לחיים
      • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
      • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
      • יחידה 15- עדשת גוף
      • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
  • מקראה לחלוציות
    • על המקראה
    • שותפות ואחריות
    • מהי חלוציות
    • מנהיגות
    • ציונות ויהדות
    • שירות ושליחות
    • חיבורים בעם ובחברה הישראלית
  • תצא”ם י”ב
    • רציונל וקווים מנחים
      • על תוכנית הצמיחה בי”ב
      • הכרות עם צרכי העומק
      • רציונאל בבניית יחידת תצא”מ
      • רפלקציה ומשוב על תהליכי שותפות
      • מבנה יום מכינה
    • חטיבת מנהיגות
      • יחידה 1- דיוקן עצמי
      • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
      • יחידה 3- צמתים ומעברים
      • יחידה 4- צמתים ומעברים
    • חטיבת שירות ושליחות
      • יחידה 5- עדשת התנערות
      • יחידה 6- עדשת אתגרים
      • יחידה 7- עדשת כשלונות
    • חטיבת יהדות וציונות
      • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
      • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
      • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
    • חטיבת חיבורים
      • יחידה 12- עדשת מפגש
    • חטיבת הכנה לחיים
      • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
      • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
      • יחידה 15- עדשת גוף
      • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
  • תורת חיים במכינות יב
    • הקדמה ומבנה התוכנית
    • עקרונות מובילים לשיח והנחיה
    • מילון מונחים
    • מערכים
      • הקדמה
      • חלק א- פעילות פתיחה
      • חלק ב’
      • חלק ג’
      • חלק ד’ וסיכום
      • העשרה
  • א-ב של מכינה(מילון מושגים)
  • עזרים
    • דף הבית
    • על מכינות י”ב
      • מבנה התוכנית
      • הרעיון
      • שותפות תלמידים וועדות
    • רכיבי מכינות י”ב
      • חיי מכינה
      • משימה חלוצית
      • הובלה בקח”ל
      • בית מדרש מכינה
      • הכנה לחיים
      • הכוון
    • חטיבות התוכן
      • חטיבת מנהיגות
        • יחידה 1- דיוקן עצמי
        • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
        • יחידה 3- צמתים ומעברים
        • יחידה 4- צמתים ומעברים
      • חטיבת שירות ושליחות
        • יחידה 5- עדשת התנערות
        • יחידה 6- עדשת אתגרים
        • יחידה 7- עדשת כשלונות
      • חטיבת יהדות וציונות
        • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
        • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
        • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
      • חטיבת חיבורים
        • יחידה 12- עדשת מפגש
      • חטיבת הכנה לחיים
        • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
        • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
        • יחידה 15- עדשת גוף
        • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
    • מקראה לחלוציות
      • על המקראה
      • שותפות ואחריות
      • מהי חלוציות
      • מנהיגות
      • ציונות ויהדות
      • שירות ושליחות
      • חיבורים בעם ובחברה הישראלית
    • תצא”ם י”ב
      • רציונל וקווים מנחים
        • על תוכנית הצמיחה בי”ב
        • הכרות עם צרכי העומק
        • רציונאל בבניית יחידת תצא”מ
        • רפלקציה ומשוב על תהליכי שותפות
        • מבנה יום מכינה
      • חטיבת מנהיגות
        • יחידה 1- דיוקן עצמי
        • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
        • יחידה 3- צמתים ומעברים
        • יחידה 4- צמתים ומעברים
      • חטיבת שירות ושליחות
        • יחידה 5- עדשת התנערות
        • יחידה 6- עדשת אתגרים
        • יחידה 7- עדשת כשלונות
      • חטיבת יהדות וציונות
        • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
        • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
        • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
      • חטיבת חיבורים
        • יחידה 12- עדשת מפגש
      • חטיבת הכנה לחיים
        • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
        • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
        • יחידה 15- עדשת גוף
        • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
    • תורת חיים במכינות יב
      • הקדמה ומבנה התוכנית
      • עקרונות מובילים לשיח והנחיה
      • מילון מונחים
      • מערכים
        • הקדמה
        • חלק א- פעילות פתיחה
        • חלק ב’
        • חלק ג’
        • חלק ד’ וסיכום
        • העשרה
    • א-ב של מכינה(מילון מושגים)
    • עזרים

    הקדמה ומבנה התוכנית

    הקדמה
    בתוכנית זו אנו מבקשים לאפשר לתלמידים לרכוש מושגי יסוד בעולמם האמוני ולגבש תפיסה
    רגשית־רוחנית.
    החידוש בתוכנית הוא בהתייחסות האמונית מתוך מקומם האישי של התלמידים וצורכיהם האישיים ובחיבור בין העולמות השונים שבהם – הרוחני, הרגשי והגופני.
    תפיסה אמונית עוברת אל התלמידים דרך שכלם וליבם גם יחד, ולכן עלינו לתת מענה לצורכיהם הגלויים והנסתרים ולהציע להם תורה שפוגשת אותם בכאביהם ובחלומותיהם ומסייעת להם לחזק את זהותם האמונית ולקבל כלים מעשיים לחייהם. כלי מעשי יכול להיות למשל דרך להתמודד עם משבר, או דרך להתמודד עם תחושת הצלחה.
    התוכנית פוגשת את המתבגרים בלבטים ובאתגרים ויכולה לסייע להם לענות על שאלות ולמלא צרכים האופייניים לגילם. ניתן לומר שאנו מבקשים להתאים את עולם עבודת המידות אל הצרכים והשפה של הדור.
    התוכנית מבקשת לעורר שפה רוחנית־רגשית־חינוכית, שפה שבראש דובריה צריכים להיות המנהלים וצוותי החינוך, ומהם השפעתה תחלחל אל התלמידים.
    שפה זו מאפשרת יצירת קשר משמעותי בין צוות החינוך לתלמידים ונותנת להם מתנות יקרות ערך: תחושת משמעות ושייכות, חיזוק האמונה, לב פתוח ואוזן קשובה.
    בחרנו לשם כך ב”דרך ארוכה קצרה” – מסע מהפנים לחוץ, מסע של אימון והתמדה.
    התוכנית מושתתת על מקורות שונים מעולם ההגות היהודית, בהם החסידות ואוצרות חכמי המזרח, יחד עם כלים ותובנות מתורתה של ימימה אביטל ז”ל.
    מטרת העבודה החינוכית על פי כתבי ימימה ז”ל היא “לעורר פנימיות מפנימיותכם“. כדי לעורר את לב התלמידים, על המחנך לפגוש תחילה את הלב של עצמו, את משאביו הפנימיים, ובעיקר את נקודת הביטחון והאמונה הפרטית שלו. מחנך שקרוב אל עצמו יאפשר שיח כן ומפגש פתוח בכיתה, בחינת “לב פוגש לב –נשמה פוגשת נשמה“. מפגש כזה יותיר רושם בנפשות התלמידים וילווה אותם הלאה אל עבר שנות בגרותם.
    על כן מומלץ מאוד שכצעד מטרים להעברת התוכנית, המנחה יחווה את הכלים המוצעים בתוכנית ויתנסה בהם בעצמו, וכך יוכל להעביר לתלמידיו את התכנים מתוך התנסותו האישית בהם.
    חשוב להדגיש שאיננו מבקשים מחנכים “מתוקנים”, אלא מחנכים שנמצאים על הדרך, במסע, ושואפים לגדול ולצמוח.

    מבנה התכנית
    התוכנית בנויה מ־ 13 מפגשים המותאמים להרכב של חצי כיתה בגיל חטיבה ותיכון (נדרשת התאמה ותיווך של המחנכים לגיל ולמאפייני התלמידים).
    המפגשים מסודרים ברצף הגיוני ומדורג, אך הוא אינו מקודש, ואפשר לבחור בהתאמה אישית את סדר העברת המפגשים.
    התוכנית כוללת תשתית מגוונת של מקורות, ידע וכלים. צוותי החינוך מוזמנים לצאת למסע גילוי אישי בהשראת התוכנית, תוך בחירת המקורות, הכלים ודרכי הלמידה הקרובים ביותר לליבם.
    כמו כן, מלווה את התוכנית מרחב שיתופי שיופיע באתר ‘תורת חיים’ ויכלול סרטונים של הקורס. המרחב
    יאפשר שיתוף בניסיון והעברת ידע ורעיונות.

    חזרה לדף תורת חיים
    Copyright All Rights Reserved © 2017
    • להרשמה