תפיסת השלם של רשת אמית – הכרות עם צרכי העומק
תפיסת השלם והלמידה של רשת אמית מתבססת על תאוריית ההכוונה העצמית העצמית
SDT שפותחה על ידי החוקרים דסי וראיין מאוניברסיטת רוצ’סטר בארה”ב, ועברה התאמה
על ידי פרופסור עשור מאוניברסיטת בן גוריון. לפי תפיסה זו, על מנת לקדם ערך עצמי חיובי
ומוטיבציה פנימית ועל מנת לקדם תפקוד לימודי, רגשי וחברתי מיטבי של תלמידים, יש צורך
לספק ארבעה צרכי עומק:
1. צורך בקשר, שייכות ובטחון – התחושה שאני בטוח/ה, שייך/ת לקבוצה, להרגיש שיש
חבר ומורה שאני יכול/ה לשתף אותם במה שמטריד אותי, ושירצו לעזור לי. תחושה שמ־
חבבים אותי ואני מחבב/ת את הקבוצה. חוויה שבה לא דוחים, לועגים, או פוגעים בי, ואני
לא שקוף/ה או בודד/ה.
2. צורך בתחושת מסוגלות – התחושה שאני מסוגל/ת לעשות דברים שקשה לעשותם,
לממש מטרות או תוכניות מאתגרות, ליצור.
3. צורך בחופש מכפייה ואפשרות השפעה – להרגיש חופשי/ה מכפייה – לא מכריחים או
לוחצים עלי לעשות דברים ע”י איומים עונשים, פיתוי בתגמולים או יצירת רגשות אשמה או
בושה; להרגיש חופשי/ה לנסות להשפיע על דברים שיקבעו איך ארגיש.
4. צורך בגיבוש ומימוש מצפן פנימי – לדעת מה חשוב לי באמת ולממש את זה; לפעול לפי
ערכים, שאיפות, נטיות עניין ומטרות שאני באמת מזדהה איתם. צורך להיות מחובר/ת
לתכלית גדולה ממני. עשייה לשם משהו גדול ממני.

המרחב של מכינת י”ב הוא מרחב שכולו משרת ומקדם פרקטיקות התומכות בכל צרכי העומק:
תמיכה בתחושת קשר, שייכות ובטחון – בעזרת יצירת קבוצת שווים שמהווה סביבה בטוחה
ללא אלימות, לעג או פחד. קבוצה שיש בה התעניינות בקול של כל תלמיד, אפשרות ביטוי,
תרומה ותפקיד לכל אחד. קבוצה שמלווה על ידי מבוגר משמעותי ושמקדמת שיתוף פעולה
ולא תחרות.
תמיכה במסוגלות – המכינה מזמנת מעצם המשימות והאחריות הניתנות בה איתגור מיטבי:
הצבת מטרות קונקרטיות שהן אתגר אופטימאלי. העשייה לאורך השנה מלווה במשוב שמקדם
הנעה פנימית: ממוקד תהליך ולא רק תוצאות, מציע דרכי שיפור ומחזק אמונות בונות.
תמיכה בחופש – בעזרת עידוד בחירה ויוזמה ושותפות תלמידים.
תמיכה בגיבוש ומימוש מצפן פנימי – על ידי עיסוק ובירור ערכי תחת כל אחת מהחטיבות,
עידוד קשב פנימי, ויצירת מסגרת משמעותית לעשייה חלוצית, התנדבותית וערכית למען
החברה.

אנו מאמינים כי כאשר כלל צורכי העומק באים לידי ביטוי, ניתן לייצר מוטיבציה לחלוציות,
מוטיבציה לחיבור לרעיון גדול.
אנו מזמינים אתכם “להחזיק בראש” לכל אורך הדרך את צורכי העומק ולבדוק היכן וכיצד אתם
והתלמידים מייצרים אותם בתוך המכינה – בפעילויות ובתכנים השונים.
אנו ממליצים לשלב לכל אורך הדרך יחידות מובחנות של “מעגלי שיח”, שגם הן מבקשות
לקדם את אותם צורכי עומק של התלמידים. יחידות כאלה נקראות בשפת הרשת “יחידות
תצ”אמיות”. להלן נעמוד על הרציונל במבנה של יחידת תצא”מ ובשער השני, נציע מגוון יחידות
כאלה לדוגמה, שתוכלו לעשות בהן שימוש כפי שהן, או לשאוב מהן רעיונות והשראה ליצירת
יחידות.