תצא"מ- תוכנית צמיחה אישית
חלק זה שלפניכם נבנה על מנת לתת מענה לצוותים המלווים את מכינות י”ב לחלוציות ברשת אמית.
זאת, מתוך תפיסת התלמיד כשלם, ומתוך הבנה שתכנים תצא”מיים הם חלק בלתי נפרד משנת מכינה.
בחוברת תמצאו את הרציונל העומד בבסיס תפיסת השלם של הרשת, וקווים מנחים לבניית שנה שתביא
לידי ביטוי ותקדם את התלמידים והתלמידות להשגה של צורכי עומק:
שייכות, מסוגלות ואוטונומיה.
בנוסף, תמצאו 15 מערכים שפותחו ברשת (=”עדשות” בשפת התצא”מ) ומתכתבים עם ארבע
החטיבות של מכינת י”ב לחלוציות, כמו גם עם נושאים שונים הרלוונטיים לשנה זו, כמו רפלקציה ומשוב,
הכנה לחיים ועוד.
אנו ממליצים לשלב את מפגשי התצא”מ הן כסדירות קבועה של שגרת המכינה, והן כחלק מהימים
המרוכזים של החטיבות.
יחידות של רפלקציה ומשוב חשוב לעשות אחרי כל שותפות משמעותית של תלמידים.

בחלק הראשון, פירטנו את העקרונות הכלליים לבניית יחידה תצא”מית. זאת, מתוך הבנה כי לצד
המערכים שנמצאים בחוברת, יש מקום ליצירת מפגשים נוספים, שיתאימו באופן הטוב ביותר
לתלמידים ולתלמידות שלכם, כפי שאתם מכירים אותם.
אנו מאמינים שההתנסות ביחידות המוצעות, יחד עם היכרות של העקרונות והרציונל העומדים מאחוריהם,
יאפשרו לכם לבנות יחידות תצא”מיות נוספות בעצמכם.
כדי להעשיר ולעבות את המפגשים, אנו ממליצים גם להיעזר בחומרי המקראה שצירפנו.
יחידות אלה, באופן טבעי, דורשות הנחיה רגישה וקשובה, ולרוב אנחנו, כמבוגרים,נחזיק אותן.
יחד עם זאת, כדאי לבחון שיתוף תלמידים בחלקים מסוימים של המפגשים, כמו למשל ב”זמן המעבר”
בפתיחת כל יחידה.
כמעט מיותר לציין, אך מומלץ וחשוב לשתף בבנייה ובהעברה של יחידות אלה את מוביל/ת התצא”מ בבית הספר.

ביציאה למסע החלוצי של מכינת י”ב, אנו מאחלים לכם ולתלמידים דרך משמעותית ומצמיחה.