אחריות יוצרת שותפות, שותפות יוצרת שייכות
המטרה היא להפוך את תלמידי י"ב לשותפים בעלי אחריות בבית הספר, לראות כיצד הם יכולים
להעניק שייכות לתלמידים הצעירים יותר.
אנו מאמינים שאם אכן נוכל לבנות תוכנית טובה ונכונה הרי שתוכנית זו תיצור שפה בית סיפרית
שתוכל להתפתח לעוד ועוד כיוונים בתוך כל קהילה וקהילה.
הדרכה ומנטורים / חונכויות
הרעיון הוא לשלב בין מודל של הדרכה בתנועת נוער לבין מודל של חברותא בוגרת.
לייצר קבוצה קטנה של תלמידי השכבות הנמוכות (כיתות ז,ח. או כיתות ט,י) קבוצה שתמנה בין
שישה לעשרה תלמידים מהשכבות הצעירות, ולכל חבורה כזו להצמיד שני “אחים בוגרים”
"(מדריכים) מהשכבות הגבוהות למפגש שבועי של למידה/ פעילות וכן כמה מפגשים שנתיים
משמעותיים יותר.
מטרות:
•קשר בין השכבות
•אחריות ולמידה משותפת
•אין תלמיד שקוף – בטח לא בכיתות הנמוכות
מבחינת תלמידי יב פרויקט זה יכול להיות פתח לבניית האישיות ולקיחת אחריות,
לכן יש כמה פרמטרים שמאוד חשובים בשביל שהתהליך יצליח:
•ליווי של התלמידים הבוגרים על ידי איש צוות – שעוקב אחרי הדברים יודע לשאול ולדייק
מה עובד טוב ומה צריך יותר דיוק מה התוכנית שלהם לאורך החודש
•יצירת תוכנית עבודה עם מטרות משימות וביצוע
•יצירת תוכן – כדי שהדברים אכן יעבדו כמו שצריך
יש לחשוב מה עושים במפגשים האלו? האם זה לימוד משותף? האם פעילות משותפת?
גם כאן המטלה לחשיבה היא על התלמידים הבוגרים נתינת הכלים והחומרים תוכל להיות
על ידי המלווה הבית ספרי/ תחום חברה וחיבורים הרשתי.
(השאיפה לייצר מאגר של דפי למידה/ פעילויות וכו’ שממנו התלמידים הבוגרים יוכלו לבנות
את המערך הפרטי שלהם)
•משוב ורפלקציה
•יצירת גאוות יחידה הן של המדריכים והן של החניכים.
•שילוב יציאות משותפות להתנדבות, לטיולים ושילוב באירועים בית ספריים כמו ערב
לימוד, יום גיבוש וכו. (במין בועה)
האחריות צריכה להיות שלהם, אם אנחנו נכין את המערכים ואת הפעילות וכו הם לא יסחבו
אותה אלא ישאירו אותה בצד.
אפשרויות נוספות לדוגמא:
•הובלת אירועי חודש אדר ופורים
•טקסים, מסעות
•הפעלת קיוסק