לימוד בית מדרש
המטרה היא לשנות את הרגלי הלימוד להפוך את התלמידים “מלקוחות לבעלי הבית” – לתת
לתלמידינו את היכולת ללמוד מתוך התאמצות ולמידת מקורות ולא רק באופן של הרצאה
המועברת מהמורה אליהם התלמידים, ייחודיותו של בית המדרש הינו במבנה הלימוד ובתכנים
הלימודים: חטיבות התוכן והתוכן הפדגוגי הנלמד בכיתה י"ב.

מבנה הלימוד
הקצאת רצועת זמן של שלושה שיעורים רצופים פעמיים בשבוע. שעות תנ”ך, תושב”ע, הלכה,
אזרחות וכדו’ ובכך ליצור מסגרת זמן המאפשרת לימוד מעמיק ויצירת תהליך למידה משמעותי
החל מהפתיחה דרך עמל הלימוד ועד לסיכום הנושא.
צורת הלימוד: שיעור פתיחה, חברותות ושיעור סיכום.
בנוסף, מומלץ ורצוי לעשות על חלק מהנושאים גם סדנת העמקה תצא”מית להטמעת ערכי
הלימוד בחיים.

הצעות נוספות
שיעור תלמיד – הנחיה והובלת שיעור.
ליווי בהכנת השיעור החל מבחירת הנושא שמעניין אותו דרך חיפוש מקורות והכנת השיעור,
משוב לתלמיד המעביר על ידי הכיתה והמלווה.
“סיומים” – לדחוף את התלמידים ביחיד או בחברותות לבחור ספר ולעשות עליו “סיום”.
יש עניין גדול לא לחפש רק קטעים נבחרים מתוך ספר כזה או אחר אלא לעבור תהליך עם הספר,
על כל סיום כזה לעשות אירוע עם כיבוד ולדאוג שהתלמיד יעביר לחבריו לכיתה על מה שלמד
ומה שאפשר לקחת מהספר לחיים (תפילה, מסילת ישרים, חובת התלמידים נתיבות שלום וכו’
ובטח אם אפשר לדחוף למסכתות משנה גמרא( ספרי תנ”ך ועוד).
ממש חשוב לעשות עניין ורושם מהסיומים.
חוויה של “משמר/ליל שישי” – פעם/ פעמיים בחודש/
לקראת חגים, לעשות בית מדרש לילה בחמישי בערב
עם כיבוד מותאם, תפאורה וכו.
•חברותות עם ההורים
•התוועדות
•שיחה חיצונית
•מפגש עם דמויות גדולות

  נושאים מומלצים ללימוד בבית המדרש שלנו, בנוסף לחומר הלימודי: תפילה, הלכה
התפילה היא הקשר היום יומי של האדם עם הבורא יתברך, חשוב לראות איך אנחנו מגדלים
תלמידם שהתפילה היא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלהם,
ההלכה היא ההבנה שיש לנו מסגרת בחיים שמחייבת אותנו לפעול בתוכה ומשפיעה על חיי
היום יום שלנו – להצליח לחנך ולגדל את תלמידינו לעולם של מחויבות ואחריות ולא רק לעולם
של הרגל ונוחות.
דוגמא לשיעור במתכונת בית המדרש:
נושא השיעור מי אני??
פתיחה – מי אני?
•לתת לכל אחד מהתלמידים דף עם כמה שורות שיכתבו על עצמם, מי הם, לבחור כמה
נציגים ולמקד במה שהם כתבו האם זה האני האמיתי? אולי זו התחפושת שאני רוצה
שכולם יראו בי?
•אפשר לתת להם לכתוב שני דברים שונים הראשון מי אני להתקבל לעבודה והשני מי אני
כדי למצוא בת זוג שתתאים לי (להדגיש את ההבדל מתי אני משווק דברים אמיתיים ועמוקים
ומתי דברים חיצוניים)

לימוד בחברותות
קראו את המקורות הבאים וענו על השאלות שבעקבותיהם:
חיפוש המלך הבא אחרי שאול המלך, מה מחפש שמואל? ולמה מכוון אותו הקב”ה?
למה צריכים לשים לב באמת?
שמואל א פרק טז
ויַאֹּמֶר ה' אלֶ שְׁמואּלֵ עדַ מָתַי אתַָּה מִתְאבַלֵּ אלֶ שָׁאולּ ואַנֲיִ מְאסְַתִּיו מִמְּלךֹ עלַ ישְִרָׂאלֵ מַלאֵּ קַרְנךְ
שֶׁמֶן ולְךֵ אֶשְׁלחֲָך אֶל ישִַׁי בֵיּת הַלחְַּמִי כיִּ רָאיִתִי בְבּנָיָו ליִ מֶלךֶ.ְ ב ויַאֹּמֶר שְׁמואֵּל איֵך אֵלךֵ ושְָׁמַע

שָׁאולּ והֲַרָגנָיִ ויַאֹּמֶר ה' עֶגלְתַ בקָָּר תִּקַּח ביְּדֶָך ואְָמַרְתָּ לזִבְחַֹּ ליַהוהָ באָּתִי. ג וקְָרָאתָ ליְשִַׁי בזַּבָּחַ
ואְנָכֹיִ אודִֹיעךֲ אתֵ אשֲֶׁר תַּעשֲֶהׂ ומָּשַׁחְתָּ ליִ אתֵ אשֲֶׁר אמַֹר אלֵיֶך.ָ ד ויַעַּשַ שְׁמואּלֵ אתֵ אשֲֶׁר דִבּרֶּ ה'
ויַבָּאֹ ביֵּת לחֶָם ויַחֶֶּרְדו זּקְִניֵ הָעיִר לקְִרָאתו ויַאֹּמֶר שָׁלםֹ בוּאֶֹך.ָ ה ויַאֹּמֶר שָׁלוםֹ לזִבְחַֹּ ליַהוהָ באָּתִי
הִתְקַדְשּׁו וּבָּאתֶם אתִִּי בַזּבַָּח ויַקְַדֵשּׁ אתֶ ישִַׁי ואְתֶ בָנּיָו ויַקְִּרָא להֶָם לזַבַָּח. ו ויַהְִי בְבּואֹםָ ויַרְַּא אתֶ
אֱליִאָב ויַאֹּמֶר אַך נגֶדֶ ה' מְשִׁיחו.ֹ ז ויַאֹּמֶר ה' אֶל שְׁמואֵּל אַל תַּבֵטּ אֶל מַרְאֵהו ואְֶל גבְּהַֹּ קומָֹתו
כִיּ מְאַסְתִּיהו כִיּ לאֹ אֲשֶׁר ירְִאֶה הָאָדָם כִיּ הָאָדָם ירְִאֶה לעֵַיניַםִ ויַהוהָ ירְִאֶה ללַבֵָּב. ח ויַקְִּרָא ישִַׁי

אֶל אֲביִנדָָב ויַעַּבֲרִֵהו לּפִנְיֵ שְׁמואֵּל ויַאֹּמֶר גםַּ בזָּהֶ לאֹ בחַָר ה'. ט ויַעַּבֲרֵ ישִַׁי שַׁמָּה ויַאֹּמֶר גםַּ בזָּהֶ
לאֹ בָחַר ה'. י ויַעֲַּבֵר ישִַׁי שִׁבעְַת בָנּיָו לפְִניֵ שְׁמואֵּל ויַאֹּמֶר שְׁמואֵּל אֶל ישִַׁי לאֹ בָחַר ה' בָאֵּלהֶּ. יא
ויַאֹּמֶר שְׁמואֵּל אֶל ישִַׁי הֲתַמּו הַּנעְּרִָים ויַאֹּמֶר עודֹ שָׁאַר הַקָּטָן והְִנהֵּ רעֹהֶ בצַּאֹּן ויַאֹּמֶר שְׁמואֵּל אֶל
ישִַׁי שִׁלחְהָ וקְָחנֶוּ כּיִּ לאֹ נסָבֹ עדַ באֹּו פהֹ. יב ויַשְִּׁלחַ ויַבְיִאהֵו וּהְואּ אדְַמונֹיִ עםִ יפְהֵ עיֵניַםִ וטְובֹ ראֹיִ
ויַאֹּמֶר ה' קוםּ מְשָׁחֵהו כִיּ זהֶ הואּ.
יג ויַקִַּּח שְׁמואֵּל אֶת קֶרֶן הַשֶּׁמֶן ויַמְִּשַׁח אתֹו בְקֶּרֶב אֶחָיו ותִַּצְלחַ רוחַּ ה' אֶל דָוּדִ מֵהַיוּםֹ הַהואּ
ומָָעְלהָ ויַקָָּם שְׁמואֵּל ויַלֵּךֶ הָרָמָתָה.

למה רצה שמואל להמליך דווקא את אליאב?
למה ה’ בוחר דווקא בדוד?
האר”י הקדוש – “דע כי האדם האמיתי הוא הרוחניות אשר בתוך הגוף, והגוף הוא לבוש האדם
ואיננו האדם עצמו”
•למה בכל זאת המקרא מציין מה שנראה כמו תיאור חיצוני של דוד אם לדברי האר”י הגוף
הוא רק לבוש

הרב אברהם יצחק הכהן קוק – בקשת האני העצמי (אורות הקודש)
“ואני בתוך הגולה, האני הפנימי העצמי, של היחיד ושל הציבור, אינו מתגלה בתוכיותו רק
לפי ערך הקדושה והטהרה שלו, לפי ערך הגבורה העליונה, הספוגה מהאורה הטהורה של זיו
מעלה, שהיא מתלהבת בקרבו, חטאנו עם אבותינו, חטא האדם הראשון, שנתנכר לעצמיותו,
שפנה לדעתו של נחש, ואבד את עצמו, לא ידע להשיב תשובה ברורה על שאלת איך, מפני שלא
ידע נפשו, מפני שהאניות האמיתית נאבדה ממנו, בחטא ההשתחוה לאל זר, חטא ישראל, זה
אחרי אלהי נכר, את אניותו העצמית עזב, זנח ישראל טוב. חטאה הארץ, הכחישה את עצמיותה,
צמצמה את חילה, הלכה אחרי מגמות ותכליתות, לא נתנה את כל חילה הכמוס להיות טעם עץ
כטעם פריו, נשאה עין מחוץ לה, לחשוב על דבר גורלות וקריירות. קטרגה הירח, אבדה סיבוב
פנימיותה, שמחת חלקה, חלמה על דבר הדרת מלכים חיצונה, וכה הולך העולם וצולל באבדן
האני של כל אחד, של הפרט ושל הכלל.
באים מחנכים מלומדים, מסתכלים בחיצוניות, מסיחים דעה גם הם מן האני, ומוסיפים תבן על
המדורה, משקים את הצמאים בחומץ, מפטמים את המוחות ואת הלבבות בכל מה שהוא חוץ
מהם, והאני הולך ומשתכח, וכיון שאין אני, אין הוא, וקל וחומר שאין אתה. רוח אפינו משיח ד’,
זהו גבורתו הדר גדלו, איננו מבחוץ לנו, רוח אפינו הוא, את ד’ אלהינו ודוד מלכנו נבקש, אל ה’
ואל טובו נפחד, את האני שלנו נבקש, את עצמנו נבקש ונמצא, הסר כל אלהי נכר, הסר כל זר
וממזר, וידעתם כי אני ה’ אלהיכם, המוציא אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלהים, אני ה’.”

•למה הרב קוק מתאר את האני הפנימי כמי שיושב בגלות?
•מה היה שורש החטא של האדם הראשון לפי הרב קוק (התוצאה הייתה שאכל מעץ הדעת
אבל מה השורש)?
•הרב קוק בדבריו מתייחס לחטא הירח ולעונש שלו – נסתכל בגמרא כיצד היא מתארת את
חטא הירח: תלמוד בבלי מסכת חולין דף ס עמוד ב – “רבי שמעון בן פזי רמי, כתיב: “ויעש
א-לוקים את שני המאורות הגדולים” וכתיב: “את המאור הגדול… ואת המאור הקטן”!
אמרה ירח לפני הקב”ה: רבש”ע, אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד? אמר לה: לכי
ומעטי את עצמך!” כיצד מבין הרב קוק את שורש החטא של הירח?
•מה התלונה של הרב קוק כלפי המחנכים – אנשי החינוך?
•איך אתם מבינים את המשפט של הרב קוק “ וכיון שאין אני, אין הוא, וקל וחומר שאין אתה”
•אז מי אנחנו באמת מי שאנחנו או מי שאנחנו רוצים להיות?

שליחות הרב סולובייציק
“האדם נברא בתור שליח, עצם היצירה, הלידה, מכילה בתוכה בהכרח את דבר מינוי השליחות…
את העובדה שמישהו חי בזמן מסוים, בתקופה מיוחדת ובמקום מוגדר, ולא נולד בתקופה
אחרת ובנסיבות אחרות, נוכל להבין אך ורק אם נקבל את עצם הרעיון בדבר שליחותו של
האדם. ההשגחה יודעת היכן וכיצד יכול הפרט היחיד על חסרונותיו וכוחות הנפש האצורים בו,
לקיים את שליחותו, באילו נסיבות ותנאים ובאיזו חברה יהא בכוחו של אדם למלא את שליחותו.
בורא עולם פועל בהתאם להלכה האומרת, כי לא ייתכן למנות שליח כדי לבצע תפקיד, שהוא
למעלה מכוחותיו של השליח. זוהי שליחות, שאי אפשר לקיימה, והיא מחוסרת כל ערך, מאחר
שאם ממנים אדם למלא שליחות, מן הראוי ליתן לו את היכולת לפעול כשליח. משום כך נברא
האדם היחיד בתקופה ובמקום, שבהם יוכל לקיים את פעולתו לשם קיום שליחותו. שליחותו
של הקב”ה לאדם היא בבחינת דבר שאינו קצוב בזמן- היא שליחות מתמדת. מזמן לזמן מקבל
האדם תפקידים ומעשים חדשים. זוהי שליחות לכל החיים, והיא מסתיימת עם המוות.”

•אז מה השליחות שלך בעולם מה האור המיוחד שאתה מביא לעולם?
סיכום ועיבוד קבוצתי – לעבור יחד על המאמר של הרב קוק ולעשות סבב בכיתה מה למדתי
על עצמי ומי אני באמת?