זלמן, זה לא אתה…

 In לימוד יומי
image_pdfimage_print

בלי שהרגשנו שנת השמיטה כמעט וחלפה לה, ולפני שאנחנו נפרדים ממנה למשך שש השנים הבאות זו הזדמנות לתזכורת קטנה על המצווה המיוחדת הזו.

אין עוד מצווה בתורה שנאמרו עליה 33 טעמים שונים!

יש מן המפרשים שדיברו על המסר האמוני שלה: כל הארץ של הקב”ה, ולמרות שבמשך שאר השנים האדם משתמש בקרקע כמו אדון, עליו לעצור מידי כמה זמן כדי ‘להחזיר’ אותו לבעלים האמיתי שלה, ולהזכיר לעצמו מי נתן לו את כל מה שיש לו.

יש שדיברו על המסר הסוציאלי שלה: דאגה לעניים ולחלשים. בכל השנים הם מתקשים להתפרנס ולהשיג אוכל כדי להתקיים, ואילו בשנה הזו הכל הפקר והם יכולים לקחת פירות וירקות כפי מה שירצו.

יש שהדגישו את המסר החברתי: בשנה הזו כל המעמדות שווים. עניים ועשירים. אף אחד לא משתלט על האדמות ומפגין את עושרו לעיני כל. כולם שווים ביכולת שלהם לקחת ולהנות מן הטוב שברא ה’ בעולם.

והיו שדיברו על המסר הרוחני: גם מי שעסוק כל השנה בעבודה קשה שלא נותנת לו מנוח, יזכה לשנה בה יוכל להתפנות קצת מעיסוקיו ולהקדיש את זמנו ללימוד תורה ולהטענת המצברים הרוחניים.

נקודה למחשבה: היום רוב האנשים אינם חקלאים, ומסתבר שנפגוש הרבה יותר עורכי דין מאשר מגדלי תפוזים. מה המשמעות של השיטה בעידן ההיי-טק? איך אפשר לקחת את הרעיון היפה של השמיטה וליישם אותו במציאות המודרנית?

* בסרטון המצורף יש קליפ על השיר המקסים של קובי אוז – “זלמן, זה לא אתה”, על איש ושמו זלמן שחושב שאין גדול ממנו, ומצוות השמיטה ועוד אחרות כמותה, מזכירות לו את מקומו האמיתי… (הפעילו את הרמקולים)

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=HBLrUhmL_-w[/embedyt]
Recommended Posts

כתבו תגובה