כובעי החשיבה של דה בונו
הערה למורה: בהמשך ההפעלה תמצא הסבר תיאורטי על השיטה

מטרות
1. לפתח מודעות לסגנונות ניצול הפנאי באמצעות כובעי  החשיבה של דה- בונו.
2. לשכלל את ההבחנה בין רגשות עובדות  ועמדות.
3. לברר את עמדותיהם של המשתתפים   בנושא בילוי הפנאי. 

משך ההפעלה: כ45- דקות. 

עזרים:  - דף מידע למנחה על כובעי החשיבה ע"פ דה-בונו.
            - כובעים או פתקיות בצבעים הדרושים (לבן, אדום, ירוק, צהוב, שחור וכחול).
            - כרטיס משימה קבוצתית לכל צבע כובע.

מהלך ההפעלה:
שלב א'- מליאה
המנחה מסביר על כובעי החשיבה של דה בונו מתוך דף  ההסבר.
שלב ב'– קבוצתי
הקבוצה נחלקת  ל - 5 קבוצות.  כל קבוצה מקבלת כובעים /פתקיות באחד 
מהצבעים הרשומים לעיל.
כל קבוצה תקיים דיון בנושא: בילוי שעות הפנאי, על פי כרטיס המשימה הקבוצתי.
 שלב ג'- מליאה
1.   כל קבוצה מדווחת את שעלה בדיון הקבוצתי.
2. המנחה שואל: "מה למדתם מהפעלה זו על תרבות הפנאי שלכם" ?

שאלות אפשריות אחרות: 
א.  אחרי ששמתם עליכם את  ה"כובעים" השונים, האם השתנתה עמדתו 
     של מישהו מהמשתתפים, מה שינה את דעתו?
ב.   האם ה"כובע" שהיה לקבוצתך אופייני לצורת החשיבה הדומיננטית שלך?
ג.  האם היה "כובע" שלא הרגשת נוח איתו?
ד.   מהם הרווחים בדיון באמצעות כובעי החשיבה השונים ?  
 

שיטת כובעי החשיבה על-פי אדוארד דה-בונו - דף מידע
מטרתה של שיטת "ששת כובעי החשיבה" ע"פ דה בונו, לבצע סוג חשיבה אחד בלבד בזמן נתון.
בדרך כלל בני אדם נוהגים לחשוב במס' כיוונים בו זמנית.
השיטה מנסה לעשות הפרדה בין סוגי החשיבה ע"י חלוקה סמלית
לכובעים, כשלכל כובע צבע אחר. כל צבע מייצג סוג שונה של חשיבה. 

 
 כובע לבן – עובדות, מספרים ומידע.
איזה מידע יש ברשותנו? 
איזה מידע עלינו עוד להשיג?
מיון סוג המידע לעובדות ודעות, להשערות, מסקנות, אפשרויות וכד'.
  
 ​
כובע ירוק – חקירות, הצעות, רעיונות, יצירתיות
מה ניתן לעשות עם זה?
איזה רעיונות יש לאחרים?
יש לי רעיון...
 ​​​
 
כובע צהוב – יתרונות, רווחים, תועלת.
מה יצא לנו מזה?
מדוע כדאי לנהוג כך?
אם ....אזי.... ​ ​
 
כובע שחור – שיפוטיות, חשדנות וביקורת.
האם זה יצליח?
זה בטוח?
לדעתי זה לא...
 
 
  כובע  אדום – רגשות, אינטואיציה, ותחושות.             צורך להצדיק עמדה רגשית או לתרץ אותה. 
אין שיפוטיות.
מה אני מרגיש בקשר לעניין?
 ​ ​
 
כובע הכחול – מטה קוגניציה
 זה הכובע של המורה, המנחה.  
       תפקידו לשקף, לתכלל, לסכם, לשאול ולתווך. 
 

​​
נקודות למחשבה:
אין סדר נכון ולא נכון לשימוש בכובעים. שימוש בכל הצבעים מאפשר כיסוי של הנושא בצורה יעילה. מומלץ להשתמש בכובע הצהוב לפני השחור מכיוון שקשה לחשוב חיובי (צהוב) לאחר ביקורתיות (שחור). כובע אדום עוזר לבחון את רגשותינו ביחס לנושא ולכן ניתן להשתמש 
בו לאחר השחור, אולם אם הנושא טעון מאד ניתן להתחיל באדום. כשהנושא אינו טעון מומלץ להתחיל בלבן.
 

כרטיס משימה קבוצתית

הדיון יתקיים דרך "הכובע" הקבוצתי עפ"י המפתח הבא:

קבוצת הכובע הלבן : 
לבן הוא צבע ניטרלי ואובייקטיבי. 

איזה עובדות יש לכם על בילוי שעות הפנאי של בני נוער בישראל?
מהם  סוגי הבילויים? מהי כמות הזמן המוקדשת לכל בילוי?

קבוצת הכובע האדום:
אדום מייצג רגשות.
הכובע האדום מסמל את הראייה הרגשית.
כשאנחנו מתבוננים על עוגות הפנאי שלנו אנחנו מרגישים ……….

קבוצת הכובע השחור : 
שחור הוא צבע קודר ושלילי. 
הכובע השחור כולל את ההיבטים השלילים והביקורתיים. 
כשאנחנו מתבוננים על עוגות הפנאי שלנו אנחנו לא מרוצים מ.
ההורים והמורים שלנו לא מרוצים מ.

קבוצת הכובע הצהוב :
צהוב הוא צבע בהיר  וחיובי.
הכובע הצהוב הוא  אופטימי ומייצג תקווה  וחשיבה חיובית.
כשאנחנו מתבוננים בעוגות הפנאי שלנו אנו מרוצים ,כי .
אנו מרוויחים.

קבוצת הכובע הירוק :
ירוק הוא צבע הצמחים והצמיחה בכלל. 
הכובע הירוק מצביע על יצירתיות ועל רעיונות  חדשים.
כשאנחנו מתבוננים בעוגות הפנאי שלנו צצים לנו רעיונות נוספים..

קבוצת הכובע הכחול :
כחול הוא צבע רוגע. זהו גם צבע השמיים  הנמצאים מעל כל דבר אחר. הכובע הכחול הוא כובע המנחה. הוא שולט על כל תהליך החשיבה והוא גם מסכם את השימוש בכובעים  האחרים.

מה אתם אומרים על התהליך שעברנו?​​​


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dedicated by Rabbi Dr. Joseph and Blanche Katz Renov in honor of the Children of AMIT