במעגל השנה העברית
חודש ניסן
בכל דור ודור
ליל הסדר עוסק במאורעות שהתרחשו בעבר ובנסיון לשחזר אותם.
לפניכם מספר קטעים העוסקים בשאלה: האם עבר זה הוא משמעותי,
והאם ניתן ורצוי לחיות אותו מחדש בהווה.
שוטטו במקורות המידע הבאים וענו על השאלות הנלוות
מקור א
בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְיָ לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם.
לֹא אֶת אֲבוֹתֵינוּ בִּלְבָד גָּאַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אֶלָּא אַף אוֹתָנוּ גָּאַל עִמָּהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר: וְאוֹתָנוּ הוֹצִיא מִשָׁם, לְמַעַן הָבִיא אֹתָנוּ, לָתֶת לָנוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵנוּ.
מתוך ההגדה
איך אפשר לדרוש מבן אדם להרגיש ולהתנהג כאילו הוא משתתף באירוע שהתרחש לפני אלפי שנים?
מקור ב
אחד הילדים ניגש לדלת ודופק בה.
אחר כך הוא מתייצב לפני עורך הסדר ועונה לשאלותיו:
– מנין אתה בא?
– ממצרים
– לאן אתה הולך?
– לירושלים
– מה צידתך?
– “מה נשתנה”
– בכבוד!
ממנהגי יהדות כורדיסטאן.
מקור ג
וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ, שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם.
מתוך ההגדה
והיא שעמדה. . . והיא הברית וההבטחה הזו של ה’ שעמדה ותמכה
לאבותינו ולנו, שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו, כפרעה בשעתו.
אלא שבכל דור דור עומדים עלינו אויבים השונים לכלותינו, והקדוש
ברוך הוא שומר את הברית וההבטחה ומצילנו מידם.
הרב עדין שטינזלץ
האם לדעתך הקטע הזה משמעותי לגבי הדור שלנו?
מקור ד
פשוט, ההיסטוריה היהודית משעממת, לא מעניינת. אין בה לא מעשים ועלילות,
לא גיבורים וכובשי עולם, רק ציבור של דוויים וסחופים, נאנחים, נבוכים ומבקשי
רחמים. הסכימו בעצמכם שזה לא מעניין. אני הייתי אוסר ללמד לילדים שלנו
את ההיסטוריה היהודית. אני פשוט הייתי אומר להם: “חברה!
לנו אין היסטוריה! מיום שגלינו מארצנו אנו עם בלי היסטוריה. אתם פטורים.
לכו לשחק בכדור רגל…”
מתוך “הדרשה” מאת חיים הזז.
מה דעתך על הקטע?