מה קדם לכ”ט בנובמבר?

באוקטובר 1918 כבשו הבריטים את ארץ ישראל מידי ה אימפריה העותמנית*1 

1918

בשנת 1920,  קבע ארגון חבר הלאומים*2  כי ארץ ישראל תימסר לבריטים כמנדט*3   עד אשר ייושמו הצהרת בלפור – כלומר, בריטניה תשלוט לזמן קצוב על ארץ ישראל ומתחייבים לסייע בהקמת בית לאומי יהודי בארץ ישראל.

1920

שנות העשרים והשלושים היו שנים קשות לישוב היהודי בארץ, גם הערבים דרשו מהבריטים את השליטה במדינה שתקום, והם החלו במעשי פרעות נגד היהודים ופעולות אלימות נגד הבריטים.

1921

— 39

הבריטים הגיבו בכוח ובפעולות צבאיות. הם לא הקפידו על הכנות מסודרות להעברת השטח, בנוסף, השתנה מדיניות החוץ שלהם, והם לא תמכו עוד בהקמת מדינה יהודית כפי שהתחייבו בהצהרת בלפור ונקטו דווקא בצעדים שונים על מנת שהארץ תעבור לשלטון הערבים.

 בין השנים 1939-1945 התרחשה מלחמת העולם השנייהבעקבות כך נחלשה האימפריה הבריטית והיא סבלה אבידות במלחמה וגם בארץ ישראל. כמו כן, המלחמה גרמה למצב כלכלי קשה.

1939

 45

הוצאות המלחמה וההוצאות בשטח המנדט העיקו על תקציבה. אולם, מאחר ולארץ ישראל מיקום אסטרטגי חשוב במזרח התיכון, הבריטים לא היו מוכנים לוותר עליה, והם פנו לאו”ם*4 וביקשו להאריך את תקופת המנדט.

בשנת 1947 שלח האו”ם לארץ ועדת חקירה מיוחדת מטעמו, כדי לבדוק מה קורה בארץ ישראל תחת השלטון הבריטי. וועדה זו הציעה לסיים את המנדט הבריטי בארץ ולחלק את ארץ ישראל לשתי מדינות, ערבית ויהודית.

1947

*1 האימפריה העותמנית =  השלטון הטורקי
*2 מנדט = שלטון זמני של מדינה כלשהי על שטח מסוים לצורך מטרה מסוימת
*3 ארגון חבר הלאומים” = ארגון בינלאומי שהוקם ב-1920 על מנת לקדם אחווה ושלום בין האומות
*או”ם = הגוף הבינלאומי שהחליף את “ארגון חבר הלאומים” אחרי מלחמת העולם השנייה
 

ההצעה הובאה להכרעת העצרת הכללית של האו”ם:  

בואו ונחזור אחורה בזמן .
תארו לעצמכם שאתם יהודים שחיים בשנת 1920.

2. מה זה גורם לכם להרגיש?

וכעת – עברו 25 שנים והשנה היא 1945

2. מה זה גורם לכם להרגיש?

צור קשר

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.