‘ארגז כלים’- שימוש בכלי דרמה להבעה והפנמה

התנסינו במגוון כלים.
אכתוב כאן את עיקרי הדברים, אני מציין גם את הדרך שבה פתחנו וסיכמנו ואת המהלך שעברנו היום משום שמהלך זה יכול להיות שלד לתהליכים מגוונים שניתן לבצע עם כלי הדרמה שהשתמשנו בהם.

  1. סבב היכרות/פתיחה. חשוב לפתיחה. גם כשיש היכרות מוקדמת ניתן לקפוץ ישר לנוכחות שלי (כמה אני פה ולמה אני פה… בנוסף השתמשנו בדף שבו כתבנו מה לזרוק/להביא איתי כדי לאפשר לנו לעשות צעד נוסף פנימה.
  2. הרפיה קצרה של הגוף, ידיים רגליים נשימה, הליכה. העמקנו בתהליך את נושא הנשימה העמוקה. כפתיחה לתרגיל הראשון.
  3. תרגיל 1: מסירות של מילות מפתח מהסוגיה. כאשר כל אחד אומר את כל מה שעולה לו סביב הסוגיה עד שנגמר לו האוויר. [אחד לוקח אוויר וכשהוא מלא, זה שלידו אומר לו מילה ואז הוא אומר כל מה שעולה לו].
  4. אופן אחר של תרגיל 1, חזרתיות. אפשרות לחזור ולחזור בתוך כדי הדיבור על משהו משמעותי שצף. כמו ‘אין אפוטרופוס לעריות’, בכל מקום הוא רואה אותך בכל מקום הוא רואה אותך. נשרף בתנור נשרף בתנור. אש בביתו של רבי עמרם אש בביתי אש בחצרי. אש ברחובי. וכד’.
  5. תרגיל 2: קולות במכונה (מילה ותנועה) בשלשות. (כללי, סוגיה, כיתה, חדר מורים) [צעקה, לחש, מהר, לאט, להתחיל לפני שהשני מסיים].
  6. תרגיל 3: שווארמה. שלשה אנשים גב אל גב, מסתובבים כמו שווארמה, מי שעומד מול הקהל אומר משפט חיווי וכך ממשיכים להסתובב כמה פעמים, נותנים משפטי חיווי שונים על אודות נושא מסויים. טוב להצגת דילמה או כיוונים שונים/מנוגדים ביחס לנושאים מורכבים. ניתן לתת כותרת כמו  יצר, יצר המין, אינטימיות, התמודדות וכד’.
  7. תרגיל 4: ראיון עם דמות. הרחבת דמות מהסיפור על מנת לפגוש אותה באופן עשיר ורחב יותר.

השתמשנו בשאלון. השאלות שהופיעו בו: מי אתה? מה המטרה שלך? מה המוטו שלך בחיים? תאר לנו כיצד התמודדת עם שתי בעיות שעמדת בפניהם? מה האתגר הכי גדול שעמדת בו?

מה המפתחות שלך להצלחה? מה הטעות הכי גדולה שעשית? ושאלות נוספות בהתאם לדמות הספציפית.

שמנו לב לכך שמתן תשובות לשאלות הללו בעצם בונות דמות עם סיפור שניתן לספר אותו מבלי לשאול את השאלות.
[ניתן לתת שאלות מעין אלו לתלמידים כשלב הכנה לקראת תרגיל דרמה בכיתה באופן של סיפור].

  1. תרגיל 5: פסלים. הפסל הוא מיקוד הדמות לנקודה אחת מדויקת ביותר. כלי נהדר להמחשה ולשיתוף פעולה. לא לשכוח לעשות תערוכת פסלים משום שההסבר של הפסל הוא חיוני. [כל אחד מפסל את בן הזוג שלו בדמות שבחר (ידיים, רגליים, מבע, להוסיף משפט). מקיימים תערוכת הפסלים, ואז מתחלפים].
  2. תרגיל 6: בניית סצנה. 1,2,3 או 1,2,3,4,5 (מקום וזמן, דמויות, דילמה, הסתבכות, פתרון). סיפור מהסוגיה, דמות מהסוגיה, נושא מהסוגיה.(אפשר לעשות סצנה עם נושאים בלבד כמו התמודדות עם היצר. מיניות. אינטימיות. ייחוד. נשים דעתן קלה. אנשים פרוצים. אנשים שחשבו שהם כשרים. אנשים שלעגו ליצר. אנשים שהקב”ה הביאם לידי ניסיון ולידי ביזיון).
  3. תרגיל 7: המחזת סיפור: סיפור מהסוגיה בשתי רביעיות. להתחיל לפני האירוע המסופר, לסיים אחרי האירוע המסופר. שימוש בקריין ובטכניקת ‘פריז’ עם מונולוג של אחד המשתתפים.
  4. סיכום 1: פניה אל הדמות משהו שהייתי רוצה לומר/לשאול ל/את אחת הדמויות.
  5. סיכום 2: כתיבת תפילה. בעקבות מה שצף ועלה אצלי במהלך הסדנה. ייתכן שיתוף בזוגות. או במעגל באופן מתאים.
  6. סבב סיכום- מבט רלפקטיבי על התהליך. חשוב.

אשמח מאוד לסייע ולהשתתף עמכם במחשבות ורעיונות הקשורים להפנמת הלימוד באמצעות כלי דרמה.

מוזמנים ליצור קשר, להתראות ובהצלחה!

נתנאל הרשקופ.

פלאפון: 0523121269.

אי-מייל: hatimsach@gmail.com

שאלות לבניית דמות

כדאי להשתמש בשאלות אלה (ניתן להוסיף/להוריד לפי טעמכם והרגשתכם)

1.     מי אתה?

2.     מה המטרה שלך?

3.     מה המוטו שלך בחיים?

4.     תאר לנו כיצד התמודדת עם שתי בעיות שעמדת בפניהם?

5.     מה האתגר הכי גדול שעמדת בו?

6.     מה המפתחות שלך להצלחה?

7.     מה הטעות הכי גדולה שעשית?

8.     בהקשר לסיפור הספציפי אם עמד לחטוא וניצל: למה נמשכת? למה הצילו אותך? אם הצליח לעצור את עצמו- מהיכן שאבת את הכוחות לעמוד בניסיון? אם נכשל: למה נמשכת? מה יכול/צריך היית לעשות אחרת? אם מעולם לא חטא או עמד בניסיונות קשים ביותר: מה עבר לך בראש? מאיפה מצאת את הכוחות וכו’?

הערה לתשומת הלב: מתן תשובות לשאלות הללו בעצם בונות סיפור שניתן לספר אותו מבלי לשאול את השאלות. הסיפור הזה יכול להוסיף נופך משמעותי לדמות שלנו. [ניתן לתת שאלות מעין אלו לתלמידים כשלב הכנה לקראת תרגיל דרמה בכיתה באופן של סיפור.

 

 

Recommended Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

התחל/י לכתוב , בסיום הקש על מקש Enter לביצוע החיפוש