דף לימוד מפורט / שאלות חזרה

 In כא ע"א - חינוך

לחץ להורדת דף לימוד / שאלות חזרה על סוגיית חינוך – העמדה

 

משנה: [דף כ’ ע”ב]

  1. מה רשאי בעל חנות לעשות בחצר ומה יכולים שכניו למחות ולמנוע ממנו לעשות?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

  1. מה ההבדל בין “קול הנכנסים וקול היוצאים” לבין ‘קול הפטיש והריחים’?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. נסה לנסח את העיקרון של המשנה.

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

גמרא:

  1. עיין ברש”י ד”ה “מאי שנא” והסבר היטב את קושיית הגמרא?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. לפי אביי, האם האדם שאומר: “איני יכול לישן מקול התינוקות” והאדם שגורם לתינוקות לבוא גרים באותה חצר?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. איך לפי אביי אין סתירה בין הרישא לסיפא?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. מה קשה לרבא על תירוצו של אביי? איך המשנה היתה צריכה להתנסח?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

  1. לפי רבא, מה ההבדל בין רעש שנובע ממסחר לקוחות וכדו’ לבין רעש שנובע מתינוקות שבאים ללמוד תורה בחצר? למה באופן האחרון זה מותר?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

תקנת יהושע בן גמלא: [דף כ”א ע”א]

  1. “ברם זכור אותו האיש” וכו’. קודם שתקנו איזושהי תקנה- איך עבד החינוך לתורה? מה היה המקור בתורה לאופן התנהלות זה? מה היה החיסרון של זה?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. מה תקנו בשלב ראשון? מה היה המקור שלהם לתקנה זו? מה היה החיסרון של תקנה זו?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. מה תקנו בשלב שני? האם מופיע מקור לכך? מה היה החיסרון של תקנה זו?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. מה הייתה תקנתו של יהושע בן גמלא? ציין שני הבדלים בין תקנתו לתקנה שקדמה לו?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

עצותיו של רב בעניין חינוך התינוקות

  1. לפי רב, החל מאיזה גיל אפשר לקבל ילד לבית-הספר? מדוע לא קודם?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. “קביל ואספי ליה כתורא”. כשמקבלים ילד- מה הדגש המרכזי של רב? מה בעיקר יש לעשות?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. מותר לרב להכות את תלמידיו. מהי “ערקתא דמסנא”? ומדוע לפי רב, יש להקפיד להשתמש דווקא בזה בשעה שבאים להכות?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. מה מציע רב לעשות עם תלמיד שלא רוצה ללמוד? האם יש למנוע ממנו מלבוא לבית-הספר?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

קושיות על העיקרון של המשנה

  1. “מיתיבי”/תא-שמע. מהו העיקרון עליו מקשה הגמרא מהברייתא? הסבר מהו הקושי?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. הסבר את המושג: “מיתיבי”.

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. כיצד מיישבת הגמרא את הקושי? במה עוסקת המשנה שלנו ובמה עוסקת הברייתא?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. “מי שיש לו בית בחצר”. מאיזה חלק של הברייתא הגמרא מקשה? הסבר מהו הקושי?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. כיצד מתרצת הגמרא את הקושי?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. מתקנת יהושע בן גמלא ואילך- האם יכולים בני העיר למנוע מלהקים בית-ספר בעירם ולדרוש שהילדים ילכו ללמוד בעיר אחרת?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. בתוך אותה העיר- האם יכולים בני שכונה מסוימת לדרוש שהילדים
    ילכו ללמוד בשכונה אחרת? מתי כן ומתי לא?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

תקנות רבא

  1. לפי רבא, מה המספר המקסימאלי של תלמידים שלומדים עם מלמד אחד?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. מה זה “ריש דוכנא”? ובאיזה מצב משתמשים בזה?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. “ואיכא אחרינא דגריס טפי”. באיזה מצב חולקים רבא ורב דימי מנהרדעא?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. במצב זה שכתבת, מה עלינו לעשות לפי רבא ומדוע? ומה יש לעשות לפי רב דימי ומדוע?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. “גריס ו(לא)דייק”. באיזה מצב חולקים רבא ורב דימי מנהרדעא?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. במצב זה שכתבת, מה עלינו לעשות לפי רבא ומדוע? ומה יש לעשות לפי רב דימי ומדוע?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. במה טעה יואב בן צוריה? איזה מבין השיטות הסיפור מסייע- שיטת רבא או שיטת רב דימי? כיצד זה מסייע?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. במה האשים יואב את המלמד שלו?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. איזה פתרון הציע המלמד ליואב במקום להרוג אותו? מדוע יואב סרב?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

 

  1. “מקרי ינוקא, שתלא, טבחא” וכו’. הבא 3 דוגמאות למצבים בהם אחד מהם גרם הפסד שאינו חוזר.

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________.

 

Recommended Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

התחל/י לכתוב , בסיום הקש על מקש Enter לביצוע החיפוש