דף לימוד מפורט / שאלות חזרה
לחץ להורדת דף לימוד / שאלות חזרה על סוגיית חינוך – העמדה
משנה: [דף כ’ ע”ב]
- מה רשאי בעל חנות לעשות בחצר ומה יכולים שכניו למחות ולמנוע ממנו לעשות?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- מה ההבדל בין “קול הנכנסים וקול היוצאים” לבין ‘קול הפטיש והריחים’?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- נסה לנסח את העיקרון של המשנה.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
גמרא:
- עיין ברש”י ד”ה “מאי שנא” והסבר היטב את קושיית הגמרא?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- לפי אביי, האם האדם שאומר: “איני יכול לישן מקול התינוקות” והאדם שגורם לתינוקות לבוא גרים באותה חצר?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- איך לפי אביי אין סתירה בין הרישא לסיפא?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- מה קשה לרבא על תירוצו של אביי? איך המשנה היתה צריכה להתנסח?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- לפי רבא, מה ההבדל בין רעש שנובע ממסחר לקוחות וכדו’ לבין רעש שנובע מתינוקות שבאים ללמוד תורה בחצר? למה באופן האחרון זה מותר?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
תקנת יהושע בן גמלא: [דף כ”א ע”א]
- “ברם זכור אותו האיש” וכו’. קודם שתקנו איזושהי תקנה- איך עבד החינוך לתורה? מה היה המקור בתורה לאופן התנהלות זה? מה היה החיסרון של זה?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- מה תקנו בשלב ראשון? מה היה המקור שלהם לתקנה זו? מה היה החיסרון של תקנה זו?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- מה תקנו בשלב שני? האם מופיע מקור לכך? מה היה החיסרון של תקנה זו?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- מה הייתה תקנתו של יהושע בן גמלא? ציין שני הבדלים בין תקנתו לתקנה שקדמה לו?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
עצותיו של רב בעניין חינוך התינוקות
- לפי רב, החל מאיזה גיל אפשר לקבל ילד לבית-הספר? מדוע לא קודם?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- “קביל ואספי ליה כתורא”. כשמקבלים ילד- מה הדגש המרכזי של רב? מה בעיקר יש לעשות?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- מותר לרב להכות את תלמידיו. מהי “ערקתא דמסנא”? ומדוע לפי רב, יש להקפיד להשתמש דווקא בזה בשעה שבאים להכות?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- מה מציע רב לעשות עם תלמיד שלא רוצה ללמוד? האם יש למנוע ממנו מלבוא לבית-הספר?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
קושיות על העיקרון של המשנה
- “מיתיבי”/תא-שמע. מהו העיקרון עליו מקשה הגמרא מהברייתא? הסבר מהו הקושי?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- הסבר את המושג: “מיתיבי”.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- כיצד מיישבת הגמרא את הקושי? במה עוסקת המשנה שלנו ובמה עוסקת הברייתא?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- “מי שיש לו בית בחצר”. מאיזה חלק של הברייתא הגמרא מקשה? הסבר מהו הקושי?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- כיצד מתרצת הגמרא את הקושי?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- מתקנת יהושע בן גמלא ואילך- האם יכולים בני העיר למנוע מלהקים בית-ספר בעירם ולדרוש שהילדים ילכו ללמוד בעיר אחרת?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- בתוך אותה העיר- האם יכולים בני שכונה מסוימת לדרוש שהילדים
ילכו ללמוד בשכונה אחרת? מתי כן ומתי לא?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
תקנות רבא
- לפי רבא, מה המספר המקסימאלי של תלמידים שלומדים עם מלמד אחד?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- מה זה “ריש דוכנא”? ובאיזה מצב משתמשים בזה?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- “ואיכא אחרינא דגריס טפי”. באיזה מצב חולקים רבא ורב דימי מנהרדעא?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- במצב זה שכתבת, מה עלינו לעשות לפי רבא ומדוע? ומה יש לעשות לפי רב דימי ומדוע?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- “גריס ו(לא)דייק”. באיזה מצב חולקים רבא ורב דימי מנהרדעא?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- במצב זה שכתבת, מה עלינו לעשות לפי רבא ומדוע? ומה יש לעשות לפי רב דימי ומדוע?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- במה טעה יואב בן צוריה? איזה מבין השיטות הסיפור מסייע- שיטת רבא או שיטת רב דימי? כיצד זה מסייע?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- במה האשים יואב את המלמד שלו?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- איזה פתרון הציע המלמד ליואב במקום להרוג אותו? מדוע יואב סרב?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.
- “מקרי ינוקא, שתלא, טבחא” וכו’. הבא 3 דוגמאות למצבים בהם אחד מהם גרם הפסד שאינו חוזר.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________.