מפגש קהילת הפיזיקה של רשת אמי"ת בנושא: הוראת המעבדה בגישה חוקרת, התקיים ביום ד', י"ח טבת התשע"ט ה - 26/12/18 .
המפגש התקיים כהמשך למספר מפגשים סינכרוניים, בהם קיבלו המורים כלים פדגוגיים משמעותיים להובלת הוראה פיזיקלית, חקרנית, פעלתנית, מסקרנת ומעניינת בהיבט שש-שנתי. המורים נחשפו לשיטות מחקר מתקדמות באמצעות למידת עמיתים, עבודה עם מעבדות ממוחשבות לצד מעבדות מסורתיות, שבהן היה צורך להכניס שינויים על מנת להורות בהן בגישה חוקרת. למפגש הגיעו חברות ציוד לפיזיקה והציגו ציוד חדיש ומתקדם. אירוע השיא של למידת העמיתים התבטא בהצגת תדריך פדגוגי כיצד להסב מעבדה מסורתית למעבדה בגישה חוקרת . באופן זה, הוכשרו המורים במיומנות שתאפשר להם להסב כל מעבדה רגילה למעבדת חקר בהמשך דרכם המקצועית. כמו כן, הוצגו מעבדות חקר הניתנות לביצוע תוך שימוש באמצעים מצויים בכל מעבדת מדעים כדוגמת: ניסוי חקר קשת בענן במבחנה, ניסוי פשוט למדידת מקדם שבירה של נוזל ועוד.
המורים ילמדו את המעבדה החוקרת שפיתחו וידווחו לעמיתיהם על התובנות הפדגוגיות, וימשיכו לפתח תדריך פדגוגי משופר במידת הצורך. וזאת לקראת אירוע השיא הרשתי של תחרות עבודות החקר הרשתית שמתקיימת מידי שנה בתחום המדעים, מתמטיקה ומחשבים. לצד הערך הפדגוגי של החדשנות בהוראת המעבדות בגישה חוקרת, נעשה חידוד של נהלים להוראה פדגוגית שיטתית בהלימה לדרישות בחינות הבגרות בשאלוני מכניקה, חשמל ובגרות מעבדה כפי שנמסר מד"ר אורנה בלומברג, מ"מ מפמ"ר פיזיקה ד"ר צביקה אריכא.
רשת אמי"ת הוציאה לאור מחברת מלווה ללימודי המעבדה בפיזיקה, הכוללת הנחיות לכתיבת דו"ח מעבדה בצירוף דף נוסחאות.
|