In מורי פיזיקה

עלייה משמעותית במספר לומדי הפיזיקה נרשמה בחמש שנים האחרונות ברשת אמי”ת. מציאות זו, העמידה אתגרים מקצועיים משמעותיים ביותר בפני המורים לפיזיקה של הוראה פיזיקלית איכותית בכיתה הטרוגנית הכוללים גם קידום בנות. על כן פועלת בחמש שנים האחרונות, קהילה מקצועית לומדת, בה המורים נפגשים אחד עם השני, חולקים חוויות, הצלחות, אתגרים ומייעצים אחד לשני אודות אסטרטגיות הוראה מוצלחות כגון: הוראה מבוססת לומד, פיתוח פריטי הערכה בהלימה לדרישות בחינות הבגרות, למידה מבוססת חקר, פיתוח מגוון הדגמות ופעילויות להוראה רלבנטית, מעניינת ומסקרנת.

קהילת מורי הפיזיקה של רשת אמי”ת נפגשה בתאריך יב’ אדר ב’ ה- 19.03.19  במתחם הגוגיה ללימוד קהילתי פורה ומעניין בנושא : “פיזיקה חוקרת בפעולה – חיבורים לכל”. להלן קישור לתוכנית המפגש.

תכני מפגשי הקהילה מותאמים למצפן הרשת הכולל בבסיסו את ארבעת המרכיבים: תורת חיים, כלל ישראל, מיצוי ומצוינות תוך שילוב הנדרש מבחינה מקצועיות להעלאת זכאי בגרות בפיזיקה 5 י”ל, טיפוח וקידום תלמידים מצטיינים.

המפגש נפתח בשיחה מפי הרב יהונתן אורן, ראש מדרשת מכון טל ומורה לפיזיקה בנושא תורה ופיזיקה- משל ונמשל. הרב יהונתן הציג בטוב טעם ודעת נושאים נבחרים בפיזיקה של המאה ה- 21, תורת היחסות של איינשטיין באספקלריה תורנית ומדעית כאחד. הוצג למשל, נושא השליטה בזמן בשני ההיבטים תוך שימוש בקטעי קולנוע הקרובים לעולמם של התלמידים ועם מסר חינוכי ערכי של ניצול יעיל של הזמן מבוסס תורה ופיזיקה.

פיזיקה מפנקת עם קרומי סבון- חקר מהכיתה שלי

חברי קהילה מקצועית, משתפים את חבריהם תדיר בעשייה מהכיתה והפעם אלחנדרו גוליחוב, מורה לפיזיקה מאולפנת אמי”ת צפת הציג פרוייקט מחקרי שלמד בבית המדרש אחר”ת בנושא פיזיקה של קרומי סבון.

מדהים לראות את החוכמה העילאית שטבע ה’ בכל- קרומי הסבון מסתדרים להפליא בשטח מינימלי ביותר בשיטתיות ובסדר מופתי. חוויה רגשית ואינטלקטואלית של כלל המדעים בקרומי הסבון הדקיקים המפנקים והמרתקים: סיבון – כימיה של הסבוניפיקציה, כוחות פיזיקליים מולקולריים להשגת מתח פנים מיטבי, מדידת זוויות מתמטיות בין קרומי הסבון. וזכינו גם לעבור לעשייתם, קבוצת תלמידות מאולפנת להב”ה קדומים שהגיעה לפעילות אחרת במתחם קיבלה טעימה מפנקת מהמורה לפיזיקה חגית בשארי שהשתתפה בפעילות.

סרטונים מבית היוצר מבוססי פתרון כמותי

המפגש השתתפו מורים לפיזיקה שש שנתיים המלמדים גם בכיתות עמ”ט ועל כן עלה צורך להנגיש פיזיקה מעניינת רלבנטית ומסקרנית גם בהוראה העוסקת בפתרון כמותי של תרגילים באמצעות שימוש בסרטונים קצרים שמופקים ע”י המורה.
גנאדי אקסלרוד, מדריך לפיזיקה מחקרית ומורה לפיזיקה מעין חרוד הוביל סדנה מעניינת בנושא.
חברי הקהילה התחלקו לקבוצות עבודה לפי תחומי עניין שבחרו כגון: קרינה וחומר, מכניקה, חשמל והפיקו תוצרים בעניין.
ניתן לראות בקישור של התמונות מהמפגש את השיח המקצועי הנלהב סביב המשימה לבסוף חברי הקהילה נדרשו להציג תוצרים במליאה ולהסביר. 

חברי הקהילה מציגים במליאה ומעריכים
המורים קיבלו הנחייה כיצד להעלות את התוצרים לסביבת ה moodle על מנת למשב ולהעריך את תוצרי עמיתיהם למען הפקת התוצר הפדגוגי המיטבי ביותר.

הנהלת רשת אמי”ת מוקירה ומעריכה את חברי קהילת הפיזיקה
הנהלת רשת אמי”ת העניקה משלוח מנות לפורים לחברי קהילת מורי הפיזיקה של הרשת הבאים מכל קצוות הארץ, נפגשים באופן עקבי ומתמיד, לומדים ומתחדשים על מנת להביא את מיטב הפדגוגיה הפיזיקלית לכיתה.

קישור לתמונות נוספות כאן.

תודות ל:
-דני רהט סמנכ”ל חינוך ואסטרטגיה על התמיכה, העידוד והקצאת המשאבים הרבים לפיתוח הקהילה והעצמתה.
-צוות מתחם הגוגיה על הסיוע הלוגיסטי-אדמינסטרטיבי להצלחת המפגשים.
-הרב יהונתן אורן על ההרצאה המרתקת.
-ד”ר עמוס כהן, מרכז אחר”ת ואלחנדרו גוליחוב, מורה לפיזיקה מאולפנת אמי”ת צפת, על סדנת קרומי הסבון המרתקת!!!
-גנאדי אקסלרוד על סדנת הסרטונים המרתקת.
-נועם הבר, מורה לפיזיקה מתיכון אמי”ת שדרות כללי ע”ש גוטווירט על הסיוע הטכנולוגי להטמעת הכלי התקשובי של הערכת עמיתים.

ואחרונים חביבים, למורים של קהילת הפיזיקה מרשת אמי”ת המגיעים ממרחקים ויוצאים השכם בבוקר בהתלהבות ומסירות ללמוד את מיטב הפדגוגיה. יוצרים, משתפים ומעריכים! 

 להלן מספר משובים: 

נהנתי מאוד, אשמח להשתתף במפגשים נוספים. פתח לי פתח חדש להוראת פיזיקה. אני מגיעה מתחום הכימיה ובכיתות עמ”ט אפשר בהחלט להעמיק את הידע הפיזיקלי.”

תודה על השתלמות מקורית, מושקעת, נוחה ללמידה ויחודית

מפגש מעניין ששילב מספר תחומים מעשיים

 ברכות ל:
אביעד גווילי, תלמיד מגמת הפיזיקה מקריית החינוך אמי”ת כפר בתיה על זכייתו בתחרות “מדענים מפתחים צעירים”.
נאחל בהצלחה רבה לאביעד שייצג את מדינת ישראל בתחרות הבינלאומית של אינטל למפתחים צעירים. להלן קישור מלא לכתבה.

אורה אייזנברג, מורה לפיזיקה מתיכון אמי”ת עכו קנדי להולדת הנין. ה’ ימשיך לתת לה כוח ללמד פיזיקה עוד שנים רבות וארוכות ולהמשיך להוות דוגמא וסמל למופת של מורה לפיזיקה מעולה ומסורה.

בברכה והערכה רבה,
ד”ר רחלה תורג’מן
ראש תחום לימודי הפיזיקה
רשת אמי”ת

Recent Posts