ד”ר סקוט מק’לאוד (Scott McLeod) מאוניברסיטת קולורדו, הוא מומחה לשילוב טכנולוגיות בחינוך. ב-2016 הוענק לו פרס הארגון International Society for Technology in Education – הידוע בקיצור ISTE – אחרי שליווה תהליכי שינוי במאות בתי ספר בארצות הברית, בדגש על פרסונליזציה בלמידה ועל הטמעת טכנולוגיה.

בהתבסס על מחקרים שערך, מק’לאוד הגדיר ארבעה כיווני שינוי שמהווים מפתח להצלחה בבואנו להפוך את בתי הספר לרלוונטיים יותר עבור התלמידים ועבור החברה כולה:

  1. משינון עובדות לחשיבה מסדר גבוה: התלמידים צריכים לעסוק בלמידה הכוללת פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית, יכולות תקשורת ועבודת צוות.
  2. משליטה של המורה להובלה של התלמיד: בתי ספר צריכים לפתח סביבות למידה שמעודדות יוזמה ואחריות אישית, כאשר התלמידים בוחרים מה, איך, מתי, איפה, עם מי ולמה הם לומדים.
    (What, How, When, Where, Who with, Why)
  3. מפעילויות מסורתיות לעבודה אותנטית: מעבר מעבודה אקדמית מנותקת מהקשר שנעשית בעיקר מטעמי הרגל (החומר נקבע בתוכנית הלימודים לפני עשרות שנים), למתן אפשרויות לתלמידים לעסוק בנושאים רלוונטיים להם ולקהילותיהם המחוברים לחייהם כאן ועכשיו.
  4. ממקורות מסורתיים לסביבה עשירת טכנולוגיה: הלמידה צריכה לעשות שימוש לא רק בספרים, דפים וכלי כתיבה, אלא גם במגוון מקורות דיגיטליים וטכנולוגיים.

מחקר של המגזין EdSurge בשיתוף קרן האן-צוקרברג, בדק יישום של פרסונליזציה בחינוך ברחבי ארצות הברית. מורים הוזמנו להיות פעילים במעגלים של מנהיגים טכנולוגיים (Technology Leaders Circles) שבעקבותיהם פורסם אוסף סיפורים מהשטח המסכמים התנסויות של מורים ותלמידים.

הסיפורים מצביעים על מגמות דומות ל-4 הנקודות שזוהו על ידי מק’לאוד. בכל נקודה, מומלץ למחנכים לשאול את השאלות הבאות כדי לוודא שהמעבר שעשו אכן מוביל לכיוון של שינוי משמעותי והגברת הפרסונליזציה:

  1. חשיבה: האם הלמידה מאפשרת לתלמידים להיות יצירתיים, לעבוד תוך שיתוף פעולה, לחשוב באופן ביקורתי ולפתור בעיות?
  2. בעלות: האם מתאפשר לתלמידים ליזום ולקחת אחריות על הלמידה שלהם, במקום להיות מובלים על ידי המורים?
  3. אותנטיות: האם הלמידה מזמנת לתלמידים אפשרות לתרום משהו בעל משמעות אמיתית לעולם שמחוץ לכותלי בית הספר?
  4. טכנולוגיה: האם התאפשר לתלמידים לעשות שימוש בכלים טכנולוגיים במהלך הלמידה?

למאמר המלא באנגלית על מחקרו של סקוט מק’לאוד ולדוגמאות מההתנסויות בשטח: לחצו כאן

קראו עוד על בחירה בלמידה ועל 10 דרכים לעודד מעורבות אישית בלמידה

בתמונה: מרחב למידה באמי”ת מרכז טכנולוגי דתי ירושלים