מה זה אומר?

אחד הכלים לפיתוח אקלים של הקשבה וסובלנות בבית החינוך ולמיסוד תרבות של שיח מכבד ומקדם, הוא הכנסת שגרה של מעגלי שיח לתוך הסדירויות הבית-ספריות.

למעגלי שיח יש כללים מוגדרים וקודים ברורים: הימנעות משיפוטיות וביקורת, שמירה על דיסקרטיות (“מה שנאמר במעגל נשאר במעגל”), והקשבה אמפטית לכל אחד מהמשתתפים.

המעגלים פועלים היטב כשהם הופכים לשגרה והילדים מרגישים שזו מסגרת מוכרת ובטוחה עבורם, הפועלת באופן יומיומי וטבעי כחלק מטיפוח היחסים הבין-אישיים בבית החינוך, מסגרת המאפשרת שיח אישי ורגשי בין מבוגרים לילדים ובין הילדים לבין עצמם.

מעגלי שיח יכולים להתקיים כמשבצת קבועה בסדר היום הבית-ספרי (כגון במפגשי בוקר), או כמתודה שעושים בה שימוש בפתיחת/בסיום יחידת לימוד, בתחילת/בסוף מפגש למידה קבוצתי וכדומה.

מורים/מנהלים באמי”ת? גם בביה”ס שלכם פועלים מעגלי שיח? ספרו לנו כאן

מה לקחת בחשבון לפני שמתחילים?
  • אם רוצים להנחיל תרבות של מעגלי שיח, חשוב לקחת בחשבון זמן להתנסות ותרגול לתלמידים ולמורים כאחד.
  • כדאי לזכור שלדוגמה אישית יש כוח רב גם בעניין זה – ככל שהמורים ירגישו בנוח לשתף את התלמידים ברגשות, בחוויות ובסיפורים אישיים המתקשרים לנושא שעל הפרק, כך גם התלמידים ירשו לעצמם להיפתח ולשתף יותר.
  • ככל שהמנהל/ת ירגישו בנוח לנהל שיח פתוח, מקרב ומשתף עם צוות המורים, כך גם הם יקבלו השראה וחיזוק בבואם לנהל שיח דומה עם התלמידים וההורים.
  • רצוי להתכונן לכך שלא הכול ילך חלק מהרגע הראשון: יש תלמידים שייקח להם זמן לשתף פעולה עם החשיפה והפתיחות שנדרשות כדי לקיים מעגל שיח משמעותי, ויש מורים שייקח להם זמן ללמוד איך מנחים את השיח באופן שיעודד שיתוף ואינטימיות בין חברי הקבוצה.
מהם היתרונות?
  • שגרה של מפגשי בוקר יכולה לעזור לילדים להיכנס בצורה נעימה יותר לאווירת לימודים ולמוכנות ללמידה.
  • מעגלי שיח לפתיחת שיעור או יחידת לימוד, או לרפלקציה בסוף שיעור – יכולים לכונן תרבות של פתיחות, הקשבה והחלפת דעות ורעיונות.
  • התלמידים והמורים מפתחים מיומנויות חברתיות ורגשיות(SEL – Social Emotional Learning), שהן חלק ממיומנויות הלומד במאה ה-21.
  • לאחר שהילדים רוכשים מיומנויות שיח, השיח במעגל יכול להיות מנותב לכיוונים לימודיים או לחילופין לכיוונים אישיים, חברתיים או רגשיים – הכול לפי הצורך וההקשר.

איפה זה עובד?

מדרשת אמי”ת קמה, ירוחם

אמי”ת חברה ומשפט, רעננה

אמי”ת המר, רחובות

אמי”ת בר אילן, נתניה

אמי”ת מדעי טכנולוגי, רעננה